Vanliga frågor och svar


Nedan listat är vanligt förekommande frågor och svar. Om du inte hittar vad du söker är du välkommen att kontakta oss via mail eller telefon.

För intressenter

  • Hur söker jag en befintlig lägenhet hos Hamiltone Fastigheter AB?

    För att söka en lägenhet hos oss krävs det att du skickar en intresseanmälan. Det gör du genom Bostadsportalen. På hemsidan går du in på fliken "lediga lägenheter" där du har möjlighet att se de lägenheter vi har lediga för tillfället. Du kan sedan skicka in en intresseanmälan genom att klicka på en specifik lägenhet.

  • Hur söker jag en lägenhet som är under produktion?

    Är du intresserad av en nyproducerad lägenhet skiljer sig hyresprocessen. Uthyrningspolicyn samt
    grundkraven för att söka lägenheten är densamma som för redan befintliga lägenheter. Det som krävs är
    att du som kommande hyresgäst ska betala in en deposition på en hyresinbetalning i förskott. Detta i
    samband med att hyreskontraktet skrivs på. Depositionen kommer att ligga som grund för
    hyresinbetalning av din första månad vid inflytt i lägenheten. När det gäller inflyttningsdatum i en
    nyproducerad lägenhet hör vi av oss minst 3 månader innan inflytt.

  • Jag är redan hyresgäst hur söker jag ny lägenhet?

    Vi ser gärna att du som redan är hyresgäst hos oss vill bo kvar. Därför kan du få förtur till lediga lägenheter.
    Lediga lägenheter söker du via vår sida Bostadsportalen där du gör en intresseanmälan.

  • Vem erbjuds lägenhet?

    För att bli erbjuden en lägenhet hos oss ska du uppfylla vår uthyrningspolicy. Hamiltone Fastigheter AB har
    inget kösystem då vi strävar efter en blandad hyresgästsammansättning. Utifrån uppfyllda grundkrav gör vi
    ett urval som bygger på en helhetsbedömning.

  • Finns det möjlighet till visning av lägenhet?

    Det finns alltid möjlighet till visning av lägenhet och sker då intressenten efterfrågar det.

  • Hur går det till att skriva kontrakt?

    När du tackat ja till lägenhet hos oss är det dags att skriva kontrakt. Det är alltid du som bor i lägenheten
    som ska stå på kontraktet. Glöm inte att ta med dig legitimation. Hyresavtalet är ett juridiskt åtagande
    vilket innebär såväl ekonomiska som vårdnadspliktiga skyldigheter. Vid kontraktsskrivningen får du mer
    information om ditt nya boende.

För hyresgäster

  • Vad gäller vid inflytt?

    Nycklarna lämnas ut på avtalad dag och tid. Tillsammans går vi igenom lägenheten och dess funktioner. Vi visar dig även runt på området.

  • Hur betalar jag hyran?

    Hyran är en förskottsbetalning och ska betalas in senast sista vardagen före varje månadsskifte. Du kan
    betala med OCR nummer som du finner på din hyresavi i portalen. Då går du in på
    Bostadsportalen, loggar in och väljer sedan ”För hyresgäster” och därefter ”Mina avier”.
    Det går också bra att betala via e-faktura eller autogiro. Även om du inte fått någon hyresavi har du
    skyldighet att betala in hyran i tid. Betalar du för sent debiteras du påminnelseavgift, ränta och eventuellt
    inkasso. Uteblivna eller försenade inbetalningar kan innebära att du förlorar hyresrätten.

  • Hur loggar jag in på portalen?

    Du går in på Bostadsportalen. Där kan du logga in överst i högra hörnet.
    Inloggningsuppgifterna får du vid inflytt. Skulle du ha några problem kan du trycka på ”Glömt lösenord”
    och därefter fylla i ditt användarnamn. Lägg märke till att du ska fylla i den fyrsiffriga koden som du har
    som användarnamn och inte din e-mail. Det kommer då skickas ett mejl till e-mailen som är kopplad till
    inloggningen. Följ instruktionerna i mejlet för att byta lösenord.
    Har du glömt ditt användarnamn kan du kontakta oss på 0433-52 44 00.

  • Får jag som hyresgäst hyra ut min lägenhet i andra hand?

    För att hyra ut i andrahand behöver du ett skriftligt godkännande från oss. Hyr du ut i andrahand utan detta
    godkännande riskerar du att bli uppsagd. Observera att du som förstahandshyresgäst alltid är ansvarig för
    lägenheten och att hyran blir inbetald.

  • Behöver jag en hemförsäkring?

    Du ansvarar själv för att teckna en hemförsäkring. Inbrott, brand eller vattenläcka kan drabba vem som
    helst. Då är det bra att ha en hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag.

  • Vad gör jag om jag behöver ha hjälp med/felanmäla något i lägenheten?

    Du kan göra serviceanmälan via Real. Har du inte tillgång till dator ring 0433-52 44 00. Är du inte hemma
    kan vi gå in med huvudnyckel med din tillåtelse. Är det akuta ärenden utanför kontorstid, så som
    vattenläcka eller elfel, ring 0433-52 44 00 och följ instruktionerna.
    Felanmälan och medförande serviceåtgärd som vid kontroll åligger hyresgästen att sköta debiteras
    hyresgästen.

  • Får jag måla eller tapetsera om i lägenheten?

    Du får måla och tapetsera själv men tänk på att arbetet måste vara fackmannamässigt utfört. Du kan själv
    bli ersättningsskyldig när du flyttar om arbetet du gjort är slarvigt, om du använder felaktigt material eller
    extrem färgsättning. Prata med vår personal innan du börjar så kan du få tips och råd samt besiktning av
    ditt arbete så att du vet att det är godkänt. När det gäller vissa åtgärder kräver vi intyg för att inte kräva
    återställande, kontakta oss för mer information.

  • Är rökning tillåtet?

    Rökning är förbjuden i lägenheten och andra lokaler i fastigheterna. Visa hänsyn till dina grannar om du
    väljer att röka på din balkong eller uteplats. Även om rökning sker utanför lägenheten kan röksanering
    behöva utföras vid utflytt. Detta debiteras den utflyttade hyresgästen.

  • Är husdjur tillåtna?

    Det är tillåtet att ha husdjur så som hund och katt under förutsättning att de hålls kopplade och inte stör
    grannarna.

  • Vilket ansvar har jag som hyresgäst för min lägenhet?

    Som hyresgäst finns det vissa områden som du själv ansvarar för. Du har en vårdnadsplikt gentemot din
    lägenhet och vad som där hör till. All skada som uppkommer genom vållande, vårdslöshet eller oaktsamhet
    står du själv för. En del praktiska saker, så som att rensa vattenlås i badrum och kök eller att rensa
    golvbrunn i dusch, står du själv för. Även byte av trasig lampa i utebelysning eller batteri i brandvarnare
    och dörrklocka är ditt ansvar.

  • Vems ansvar är skötsel av uteplats och balkong?

    Det är hyresgästen själv som ansvarar för att hålla rent och snyggt vid respektive uteplats. För er som bor
    på markplan med uteplats är det ert ansvar att hålla fritt från ogräs. För tvätt av trätrall på balkong,
    kontakta oss för mer information.

  • Är det tillåtet att grilla på sin uteplats?

    Om du bor i markplanslägenhet utan ovanliggande balkong är det tillåtet att använda kolgrill, gasol- och
    el-grill. Kolgrill får endast tändas med el-tändare som är ansluten till jordfelsbrytare. Tändvätska eller t-
    sprit är inte tillåtet. Tänk på att inte använda kolgrill vid utfärdat eldningsförbud av kommunen.


    Om du bor i markplanslägenhet med ovanliggande balkong är gasol- och el-grill tillåtet.
    På balkong är endast el-grill tillåtet.


    Det är inte tillåtet att använda vare sig kol- eller gasolgrill på inglasad altan. Detta på grund av stor
    brandrisk. El-grill är tillåtet.


    Engångsgrillar är aldrig tillåtna att använda då vinden lätt tar den med sig, samt att värmen från
    engångsgrillar lätt kan antända underlaget.

  • Bör speciell hänsyn tas till grannarna?

    För att alla som bor i en fastighet ska trivas måste alla ta hänsyn till varandra. Här är några enkla regler att
    tänka på:

    • Tänk på om du spelar något instrument, lyssnar på radio eller TV. Man får aldrig störa sina grannar och

    spela högt. Hyreslagen ser särskilt allvarligt på det om det sker på kvällstid- eller nattetid.

    • Mata inte fåglar från altan eller fönsterbleck. Fåglar skräpar ner och mat faller till marken och kan locka till

    sig råttor.

    • Skaka inte mattor eller sängkläder från balkong eller fönster. Tänk på att det kan vara störande att spola

    stora mängder vatten sent på kvällen.

    • Har du husdjur är det ditt ansvar att de inte är störande för andra boende.
    • Rökning utomhus är speciellt känsligt och speciell hänsyn måste visas dina grannar.
  • Hur gör jag för att hyra gästrummet?

    På Drottninggatan 33 i Markaryd finns ett gästrum som är tillgängligt att hyra för alla hyresgäster och deras
    gäster. Gästrummet bokas och betalas i efterhand. För att det ska fungera i gästrummet gäller att bokade
    hyrestider respekteras. Det är varje användares skyldighet att städa och se till att man lämnar gästrummet
    som man fick det. Alternativt debiteras 300kr extra för städning per hyrestid. För bokning ring 0433-52 44
    00.

  • Hur gör jag för att säga upp min lägenhet?

    Uppsägning av lägenhet sker skriftligen och ska vara oss tillhandla senast den sista dagen i månaden för att
    vara giltig. Uppsägningstiden är tre kalendermånader enligt Hyreslagen. Du är under uppsägningstiden
    skyldig att visa din lägenhet för nästa tilltänkta hyresgäst.

  • Vad gäller vid utflytt?

    Uppsägningstiden är tre månader enligt Hyreslagen. I undantagsfall kan man få en kortare uppsägningstid
    om nästkommande hyresgäst önskar att flytta in tidigare. Man bör dock räkna med tre månaders
    uppsägningstid. Vid dödsfall är uppsägningstiden en månad.


    Glöm inte att göra adressändring när du flyttar. Det kan du göra på tel: 020-97 98 99 eller via
    www.adressandring.se.


    Du skall också ändra eller säga upp ditt el-abonnemang. När du lämnar lägenheten ska den vara välstädad
    till nästa boende. Glöm inte att städa både förrådsutrymme och uteplats/balkong. Om städningen är dåligt
    utförd tvingas vi debitera dig för våra kostnader i samband med detta. Städtips och checklista får du av oss
    tillsammans med bekräftelsen av din uppsägning.


    När lägenheten är tömd och välstädad skall den besiktigas av oss. Slutbesiktning görs på förmiddagen på
    utflyttningsdagen. Om utflyttningsdatum infaller en helgdag görs slutbesiktningen av lägenheten senast
    första vardagen i månaden. Då ska lägenheten vara tömd och flyttstädad, tillhörande förråd tömda och
    grovstädade och hyresgästen som flyttar ut ska vara redo att lämna samtliga nycklar till hyresvärden. Efter
    avslutad slutbesiktning och eventuella justeringar får den nya hyresgästen nycklarna till lägenheten på
    avtalad dag och tid.

Störningar

  • Jag vill anmäla ett fel, hur gör jag?

    Du kan göra felanmälningar via Bostadsportalen.

Logga in på mina sidor

Genom att logga in på mina sidor kan du se dina avier, se information kring din bostad m.m.

 

Gå till mina sidor här

Vill du göra en felanmälan?

Om du är boende i Hamiltones fastigheter och vill göra en felanmälan, görs de enklast genom att logga in på mina sidor.

 Gå till mina sidor här